Hızlı Menu

Size nasıl yardımcı olabiliriz?

ISO 22301 İŞ SÜREKLİLİĞİ YÖNETİMİ VE UYGULAMA STRATEJİLERİ NEDİR NELERDİR ?

İş sürekliliği stratejisi, Kuruluşun, bir felaket ya da diğer bir önemli olay ya da iş kesintisi ile karşılaşıldığında süreklilik ve kurtarmayı sağlayan yaklaşım olarak tanımlanır. Bu tanımdan anlaşılacağı üzere strateji, olası kesintinin etkilerini azaltmayı, minimize etmeyi ve ortadan kaldıracak bir yaklaşım olarak değerlendirilmektedir. Basit bir örnekle, elektrik kesintisine tahammülü olmayan bir bankanın bünyesinde bir jeneratör ve onunda bir yedeğini bulundurması onun süreklilik ve kurtarmayı sağlayan yaklaşımı olarak değerlendirilir.

 

Küçük ya da büyük ölçekli olsun bütün kuruluşların büyüme, hizmet sağlama ve diğer işlere geçme gibi amaç ve hedefleri olabilir. Bu amaç ve hedefler, genellikle kuruluşun kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerinin başarılması için stratejik planlama ile gerçekleşir. Kuruluşun en üst seviyesindeki İş süreklilik yönetimi (BCM) anlayışı, bu amaç ve hedeflerin beklenmeyen kesintilerle tehlikeye atılmasının önüne geçecek bir yaklaşımdır.

 

Bir olayın sonuçları çeşitli ve çok geniş kapsamlı olabilir. Örneğin 17 Ağustos depreminin yurt genelinde yaşattığı bunalım, Japonya’nın T-suna mi felaketi sonrasında yaşadığı panik ortamı gibi örnekleri çoğaltılabilir, küresel çapta bir etki yaratmıştır. Bu sonuçlar yaşamsal kayıpları, değer ya da gelir kayıpları ya da kuruluşun stratejilerinin, saygınlığının ve hatta ayakta kalmasının bağlı olduğu ürün ve servislerin gerçekleştirilmesinde yetersizlik gibi konuları içerebilir.

 

BCM de olay ve felaketin sonuçlarından etkilenen tarafların stratejik öneminin farkında olunması gereklidir. Zira yaşanan bir kesintinin sonuçlarına göre yeni etki grupları ortaya çıkar ve hasarın nihai kapsamına direk etki edebilir. Örneğin, Türk Telekom alt yapısına yaşanan bir kesinti, her çevreden yurttaşlara etki eder ve olayın etkileri karşısında bir tepki geliştirirler. Dünya genelinde (Şekil 1 Kritik sistemler) Seviye 1, Seviye 2 ve Seviye 3 olmak üzere üç seviyede kendisini gösterir:

 

1.Seviye telekomünikasyon, enerji ve su kaynakları,

2.Seviyede, bankacılık, finans, ulaşım ve kimya endüstrisi,

3.Seviyede ise, savunma sanayi, posta nakliye, tarım, gıda, sağlık ve acil durum hizmetleri gelmektedir.


Tüm bu konular kuruluşun olay ve felaket durumuna yaklaşımı ile ilgilidir. Kuruluşlar stratejik öneme sahip kritik sistemler üzerinde herhangi bir kesintinin etkileri ile ilgili riskleri hesaba katmak ve bu risklerin etkilerini azaltacak önlemleri almak durumundadırlar.

HIZLI BİLGİLENDİRME FORMU